fredag 21 januari 2011

D-vitamin

Det här gråa vädret är verkligen inget som lyfter mitt humör. Det ligger ett lock över hela Stockholms län och det släpper inte igenom solen alls. För mig är solen väldigt viktig för humöret, jag påverkas tydligt av om det är grått och dunkelt ute. Då och då kommer det artiklar på bland annat aftonbladet om vinterdepression eller liknande så jag vet att det inte är nått enbart jag drabbas av. Dock så har inte jag hamnat i någon vinterdepression detta året (för att klassas som det måste man ha flera symptom och dessa ska hålla i sig i minst 2 veckor i sträck). Kanske för att jag nyligen kom hem från underbara, varma och soliga Australien där jag tankade ljus och D-vitamin.

Fisk är en bra källa, speciellt fet fisk. Här Barramundi
som jag åt i Batemans Bay, AUS. Mums!

D-vitamin är jätteviktigt för vårt välmående men det är en fett-löslig vitamin som innebär att den lagras i våra fettdepåer och kan leda till att vi blir förgiftade vid för stora doser. Jag har börjat ta omega 3 kapslar för att få i mig d-vitamin men är jättenoga med att inte överdosera.

Letar efter flytande torsklever olja som är den bästa källan men det är oerhört viktigt att den förvaras kyld och i mörka flaskor, köp INTE omega 3 som inte förvaras kyld i butik. Den blir dålig fort och du vill väl inte dricka härsken olja?
Jag har inte hittat någon kyld omega 3 i denna lilla stad jag bor i, ska ta mig in till Stockholm i samband med en passande föreläsning i nästa vecka för att försöka få tag i kyld omega 3.

Har ni tips på vart jag kan finna det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar