söndag 30 januari 2011

Gluten eller inte?

I 2,5 veckor till ungefär ska jag äta gluten-innehållandes mat. Alltså pasta, bröd och dylikt. Jag har sedan i november på eget bevåg undvikit gluten för att se om min mage och hy skulle bli bättre. Nu så var jag hos läkare i onsdags på grund av min huvudvärk och då passade jag på att be om att få ta det provet. Dock så innebär det så klart att jag måste äta det för att se om jag är allergisk eller inte. Så i 2,5 veckor till får jag ha ont i magen och kanske försämrar det huden igen. Om jag nu är intolerant så visar det sig genom att min tunntarm blir skadad och det gör att det blir utslag på blodprovet. 


Även om provet inte visar på allergi så kommer jag att undvika att äta det. Dock så kan jag ju då och då vid exempelvis kalas ta en bit tårta eller en bulle. Men skulle det visa sig vara allergi så måste jag lära mig vad som innehåller gluten (finns dolt här o var) och undvika det som "pest". 
Vissa människor är inte allergiska men mår bättre av att undvika exempelvis vete. Det gäller att pröva sig fram, att ta ett blodprov hos läkare är ett enkelt sätt om du misstänker att du är exempelvis gluten-intolerant. Men testa dig innan du slutar äta det! Slipper du att som jag återinföra det och ha ont i magen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar